UCHWAŁA Nr XVII/148/2012 Rady Gminy Bojanów z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do realizacji na 2013 rok
UCHWAŁA Nr XVII/148/2012
Rady Gminy Bojanów
z dnia 28 grudnia 2012 roku
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do realizacji na 2013 rok
Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 roku Nr 142,poz 1591 ze zmianami) oraz art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 roku Nr 70, poz. 473 ze zmianami) Rada Gminy Bojanów
uchwala, co następuje:
§1
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok
I. WSTĘP
Obowiązek corocznego uchwalania gminnego programu wynika z art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 roku Nr 70, poz. 473 ze zmianami) Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra społeczności gminnej, organy gminy są zobowiązane do takiego kształtowania polityki społecznej, aby sprzyjało w szczególności:
· tworzeniu warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu;
· działalności wychowawczej i informacyjnej
· ograniczaniu dostępności do alkoholu;
· leczeniu, rehabilitacji oraz reintegracji osób uzależnionych od alkoholu;
· zapobieganiu negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.
W działaniach podejmowanych na rzecz wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, organy gminy współdziałają z Kościołem Katolickim oraz organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji.
II. ANALIZA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH I ZAGROŻEŃ WYNIKŁYCH Z NADUŻYWANIA ALKOHOLU NA TERENIE GMINY W 2012r.
W gminie Bojanów zamieszkuje ogółem 7510 mieszkańców. Łączna liczba punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w gminie wynosi 30, w tym do spożycia poza miejscem sprzedaży – 24 punktów i do spożycia w miejscu sprzedaży - 6 punktów
Jeden punkt sprzedaży alkoholu w gminie Bojanów przypada średnio na 250 mieszkańców. Istniejące w gminie punkty sprzedaży alkoholu korzystają ogółem z 69 zezwolenia w tym:
· Na sprzedaż alkoholu do 4,5% oraz piwo – 30 zezwoleń,
· Na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa – 17 zezwoleń,
· Na sprzedaż alkoholu powyżej 18% - 22 zezwoleń
W 2012 roku wydano 6 decyzji wygasających zezwolenia w tym 4 decyzje w związku z niedokonaniem opłaty za posiadane zezwolenia i 2 decyzje w związku z likwidacją punktu sprzedaży napojów alkoholowych, ponadto wydano 21 decyzji na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych.
Naruszenie prawa i porządku publicznego przez osoby będące pod wpływem alkoholu (informacja obejmuje okres od stycznia do końca listopada 2012 roku - na podstawie danych Posterunku Policji w Bojanowie).
1. wypadki drogowe – ogółem – 5,
a) popełnione przez nietrzeźwych kierowców – 0,
b) popełnione przez nietrzeźwych pieszych – 0
c) kolizje drogowe - 35,
2. wykroczenia popełnione przez nietrzeźwych – ogółem – 19,
a) popełnione przez nietrzeźwych, prowadzących pojazdy mechaniczne – 3,
b) popełnione przez nietrzeźwych, prowadzących pojazdy typu rower – 3,
c) popełnione przez nietrzeźwych pieszych – 0,
d) zakłócenie spokoju i porządku publicznego – 4,
e) naruszenie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości – 10,
3. przestępstwa dokonane przez osoby nietrzeźwe – ogółem – 45,
a) kierowanie w stanie nietrzeźwości pojazdami mechanicznymi – 30,
b) kierowanie w stanie nietrzeźwości rowerami – 15,
c) przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu – 0,
d) przestępstwa przeciwko rodzinie – 0,
e) przestępstwa przeciwko mieniu – 0.
4. czyny karane popełnione przez osoby nieletnie – 0,
a) czyny popełnione przeciwko życiu i zdrowiu – 0,
b) czyny popełnione przeciwko mieniu – 0,
5. interwencje domowe łącznie – 7 (ogółem 76),
6. interwencje policji ogółem – 340.
III. OGÓLNE ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU
CELE GŁÓWNE:
· Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych,
· Zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów uzależnień,
· Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
CELE POŚREDNIE:
· Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,
· Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnień poprzez większe zainteresowanie problemami rodzin patologiczno – alkoholowych,
· Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych w przypadkach naruszenia prawa i porządku publicznego,
· Promowanie postaw społecznych ważnych dla zdrowia, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
IV. REALIZATORZY GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, podejmuje działania w zakresie:
· Prowadzenia kontroli przestrzegania warunków sprzedaży napojów alkoholowych,
· Inicjowania działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
· Opiniowania wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w wydawania opinii w formie postanowienia,
· Podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w zakresie lecznictwa odwykowego.
2. Inne podmioty, którym zlecane są zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
V. ZADANIA PRIORYTETOWE NA 2013 rok
1) Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
· Wsparcie finansowe pacjentów objętych leczeniem terapeutycznym z terenu gminy Bojanów, poprzez dofinansowanie kosztów dojazdu do placówek.
· Zakup i dystrybucje materiałów informacyjnych.
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 1.000,00 zł
2) Udzielenie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
· Współpracę z Posterunkiem Policji w Bojanowie, pracownikami socjalnymi Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojanowie, Samodzielnym Zakładem Opieki Zdrowotnej oraz instytucjami wyspecjalizowanymi w udzielaniu pomocy rodzinom dotkniętym alkoholizmem oraz przemocą domową.
· Większą dostępność adresów instytucji, które zajmują się specjalistyczną pomocą w tym zakresie.
· Zakup materiałów edukacyjno – profilaktycznych typu: ulotek, broszur, poradników, filmów
· Odbywanie posiedzeń członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
· Udzielanie rodzinom wsparcia w ramach spotkań z psychologiem specjalistą do spraw uzależnień
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 8.000,00 zł
3) Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
· Współpracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Posterunkiem Policji w Bojanowie.
· Kontrolę placówek ze sprzedażą napojów alkoholowych przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 1.000,00 zł
4) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
§ Zakup oraz dystrybucję materiałów edukacyjno – informacyjnych.
§ Realizacja spektakli profilaktycznych w szkołach na terenie gminy,
§ Organizacja konkursów dla dzieci i młodzieży promujących zdrowy styl życia
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 10.000,00 zł
5) Podejmowania przedsięwzięć zmierzających do finansowania oraz dofinansowania aktywnych form profilaktyki sportowej oraz czynnego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych uzależnieniem
i przemocą.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
Ogłoszenie konkursu ofert na wsparcie realizacji zadań związanych z:
· Organizacją wypoczynku letniego,
· Organizacją czasu wolnego dzieci i młodzieży
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 40.000,00 zł
6) Dofinansowanie zadań służących aktywnemu zagospodarowaniu czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, oraz partycypacja w kosztach dożywiania dzieci
i młodzieży z terenu gminy Bojanów w podstawowe artykuły żywnościowe.
Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:
§ Realizacje programów oraz inicjatyw cyklicznych,
§ Wsparcie realizacji zadań związanych z działalnością świetlic wiejskich.
§ Działania mające na celu dożywianie dzieci i młodzieży w podstawowe artykuły żywnościowe w ramach dystrybucji żywności z Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej
Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 8.000,00 zł
VI. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.
Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pobierają wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji odpowiednio:
o Przewodniczący Komisji – 150 zł brutto,
o Sekretarz Komisji – 140 zł brutto,
o Członkowie Komisji – 110 zł brutto.
Członkowie Komisji pobierają ponadto wynagrodzenie za przeprowadzenie kontroli placówek ze sprzedażą napojów alkoholowych (tj. minimum 5 punktów sprzedaży) - zgodnej z planem kontroli ustalonym przez Komisję na rok 2013, pod warunkiem iż kontrola odbywa się w innym terminie niż posiedzenie komisji. Wówczas członkowie komisji biorący udział w kontroli (w max. trzyosobowym składzie) pobierają jednakowe wynagrodzenie w kwocie 100 zł brutto.
Jeżeli kontrola odbywa się w tym samym dniu co posiedzenie komisji, to w ramach pobranego wynagrodzenia za udział w posiedzeniu, członkom komisji nie przysługuje prawo do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia za udział w kontroli.
Podstawą wypłaty wynagrodzenia dla członków komisji jest lista obecności potwierdzająca udział w posiedzeniu Komisji jak również lista obecności potwierdzająca udział w kontroli placówek oraz notatka służbowa z wykonanych czynności kontrolnych potwierdzona przez przewodniczącego komisji.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
Przewodniczący Rady
Emil Bieleń
Wytwarzający/Odpowiadający: | Administrator | 2013-03-27 |
Udostępniający: | marcin_adm | 2013-03-27 |
Liczba odwiedzin: | 1218 |