UCHWAŁA Nr XVII/148/2012 Rady Gminy Bojanów z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do realizacji na 2013 rok

 

UCHWAŁA Nr XVII/148/2012

Rady Gminy Bojanów

z dnia 28 grudnia 2012 roku

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  do realizacji na 2013 rok

 

Na podstawie art. 18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 roku Nr 142,poz 1591 ze zmianami) oraz art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 roku Nr 70, poz. 473 ze zmianami) Rada Gminy Bojanów

uchwala, co następuje:

§1

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2013 rok

I. WSTĘP

Obowiązek corocznego uchwalania gminnego programu wynika z art.41 ust.2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 roku Nr 70, poz. 473 ze zmianami) Uznając życie obywateli w trzeźwości za niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra społeczności gminnej, organy gminy są zobowiązane do takiego kształtowania polityki społecznej, aby sprzyjało w szczególności:

 

· tworzeniu warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu;

· działalności wychowawczej i informacyjnej

· ograniczaniu dostępności do alkoholu;

· leczeniu, rehabilitacji oraz reintegracji osób uzależnionych od alkoholu;

· zapobieganiu negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwanie oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie.

W działaniach podejmowanych na rzecz wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi, organy gminy współdziałają z Kościołem Katolickim oraz organizacjami społecznymi    i stowarzyszeniami, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji.

II. ANALIZA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH I ZAGROŻEŃ WYNIKŁYCH Z NADUŻYWANIA ALKOHOLU NA TERENIE GMINY W 2012r.

W gminie Bojanów zamieszkuje ogółem 7510 mieszkańców. Łączna liczba punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w gminie wynosi 30, w tym do spożycia poza miejscem sprzedaży – 24 punktów i do spożycia w miejscu sprzedaży  - 6 punktów

Jeden punkt sprzedaży alkoholu w gminie Bojanów przypada średnio na 250 mieszkańców. Istniejące w gminie punkty sprzedaży alkoholu korzystają ogółem z 69 zezwolenia w tym:

· Na sprzedaż alkoholu do 4,5%  oraz piwo – 30 zezwoleń,

· Na sprzedaż alkoholu powyżej 4,5% do 18% z wyjątkiem piwa – 17 zezwoleń,

· Na sprzedaż alkoholu powyżej 18% -  22 zezwoleń

W 2012 roku wydano 6 decyzji wygasających zezwolenia w tym 4 decyzje w związku z niedokonaniem opłaty za posiadane zezwolenia i 2 decyzje w związku z likwidacją punktu sprzedaży napojów alkoholowych, ponadto wydano 21 decyzji na jednorazową sprzedaż napojów alkoholowych.

Naruszenie prawa i porządku publicznego przez osoby będące pod wpływem alkoholu (informacja obejmuje okres od stycznia do końca listopada 2012 roku - na podstawie danych Posterunku  Policji w Bojanowie).

1. wypadki drogowe – ogółem – 5,

a) popełnione przez nietrzeźwych kierowców – 0,

b) popełnione przez nietrzeźwych pieszych – 0

c) kolizje drogowe - 35,

2. wykroczenia popełnione przez nietrzeźwych – ogółem – 19,

a) popełnione przez nietrzeźwych, prowadzących pojazdy mechaniczne – 3,

b) popełnione przez nietrzeźwych, prowadzących pojazdy typu rower – 3,

c) popełnione przez nietrzeźwych pieszych – 0,

d) zakłócenie spokoju i porządku publicznego – 4,

e) naruszenie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości – 10,

3. przestępstwa dokonane przez osoby nietrzeźwe – ogółem – 45,

a) kierowanie w stanie nietrzeźwości pojazdami mechanicznymi – 30,

b) kierowanie w stanie nietrzeźwości rowerami – 15,

c) przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu – 0,

d) przestępstwa przeciwko rodzinie – 0,

e) przestępstwa przeciwko mieniu – 0.

4. czyny karane popełnione przez osoby nieletnie – 0,

a) czyny popełnione przeciwko życiu i zdrowiu – 0,

b) czyny popełnione przeciwko mieniu – 0,

5. interwencje domowe łącznie – 7 (ogółem 76),

6. interwencje policji ogółem – 340.

III. OGÓLNE ZAŁOŻENIA DO PROGRAMU

 

CELE GŁÓWNE:

· Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych,

· Zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów uzależnień,

· Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.

CELE POŚREDNIE:

· Zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,

· Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnień poprzez większe zainteresowanie problemami rodzin patologiczno – alkoholowych,

· Zmniejszenie udziału osób nietrzeźwych w przypadkach naruszenia prawa i porządku publicznego,

· Promowanie postaw społecznych ważnych dla zdrowia, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

IV. REALIZATORZY GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, podejmuje działania w zakresie:

· Prowadzenia kontroli przestrzegania warunków sprzedaży napojów alkoholowych,

· Inicjowania działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

· Opiniowania wniosków o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w wydawania opinii w formie postanowienia,

· Podejmowania czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w zakresie lecznictwa odwykowego.

2. Inne podmioty, którym zlecane są zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

V. ZADANIA PRIORYTETOWE NA 2013 rok

1) Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

· Wsparcie finansowe pacjentów objętych leczeniem terapeutycznym z terenu gminy Bojanów, poprzez dofinansowanie kosztów dojazdu do placówek.

· Zakup i dystrybucje materiałów informacyjnych.

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 1.000,00 zł

2) Udzielenie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

· Współpracę z Posterunkiem Policji w Bojanowie, pracownikami socjalnymi Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojanowie, Samodzielnym Zakładem Opieki Zdrowotnej oraz instytucjami wyspecjalizowanymi w udzielaniu pomocy rodzinom dotkniętym alkoholizmem oraz przemocą domową.

· Większą dostępność adresów instytucji, które zajmują się specjalistyczną pomocą w tym zakresie.

· Zakup materiałów edukacyjno – profilaktycznych typu: ulotek, broszur, poradników, filmów

· Odbywanie posiedzeń członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

· Udzielanie rodzinom wsparcia w ramach spotkań z psychologiem specjalistą do spraw uzależnień

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 8.000,00 zł

3) Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w art. 13 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

· Współpracę Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Posterunkiem  Policji w Bojanowie.

· Kontrolę placówek ze sprzedażą napojów alkoholowych przez członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 1.000,00 zł

4) Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

§ Zakup oraz dystrybucję materiałów edukacyjno – informacyjnych.

§ Realizacja spektakli profilaktycznych w szkołach na terenie gminy,

§ Organizacja konkursów dla dzieci i młodzieży promujących zdrowy styl życia

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 10.000,00 zł

5) Podejmowania przedsięwzięć zmierzających do finansowania oraz dofinansowania aktywnych form profilaktyki sportowej oraz czynnego wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych uzależnieniem
i przemocą.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

Ogłoszenie konkursu ofert na wsparcie realizacji zadań związanych z:

· Organizacją wypoczynku letniego,

· Organizacją czasu wolnego dzieci i młodzieży

 

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę:  40.000,00 zł

6) Dofinansowanie zadań służących aktywnemu zagospodarowaniu czasu wolnego dla dzieci i młodzieży, oraz partycypacja w kosztach dożywiania dzieci
i młodzieży z terenu gminy Bojanów w podstawowe artykuły żywnościowe.

Realizacja tego zadania odbywać się będzie poprzez:

§ Realizacje programów oraz inicjatyw cyklicznych,

§ Wsparcie realizacji zadań związanych z działalnością świetlic wiejskich.

§ Działania mające na celu dożywianie dzieci i młodzieży w podstawowe artykuły żywnościowe w ramach dystrybucji żywności z Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej

Na realizacje tego zadania przeznacza się kwotę: 8.000,00 zł

VI. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

Członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych pobierają wynagrodzenie za udział w posiedzeniu komisji odpowiednio:

o Przewodniczący Komisji             – 150 zł brutto,

o Sekretarz Komisji                        – 140 zł brutto,

o Członkowie Komisji        – 110 zł brutto.

Członkowie Komisji pobierają ponadto wynagrodzenie za przeprowadzenie kontroli placówek ze sprzedażą napojów alkoholowych (tj. minimum 5 punktów sprzedaży) - zgodnej z planem kontroli ustalonym przez Komisję na rok 2013, pod warunkiem iż kontrola odbywa się w innym terminie niż posiedzenie komisji. Wówczas członkowie komisji biorący udział w kontroli (w max. trzyosobowym składzie) pobierają jednakowe wynagrodzenie w kwocie 100 zł brutto.

Jeżeli kontrola odbywa się w tym samym dniu co posiedzenie komisji, to w ramach pobranego wynagrodzenia za udział w posiedzeniu, członkom komisji nie przysługuje prawo do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia za udział w kontroli.  

Podstawą wypłaty wynagrodzenia dla członków komisji jest lista obecności potwierdzająca udział w posiedzeniu Komisji jak również lista obecności potwierdzająca udział w kontroli placówek oraz notatka służbowa z wykonanych czynności kontrolnych potwierdzona przez przewodniczącego komisji.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Przewodniczący Rady

Emil Bieleń

 

 

 

 

 

 


Wytwarzający/Odpowiadający: Administrator 2013-03-27
Udostępniający: marcin_adm 2013-03-27
Liczba odwiedzin: 1218