PROTOKÓŁ Nr III/2024 z sesji Rady Gminy Bojanów odbytej w dniu 27 czerwca 2024 roku w Urzędzie Gminy Bojanów


PROTOKÓŁ Nr III/2024
z sesji Rady Gminy Bojanów odbytej w dniu 27 czerwca 2024 roku w Urzędzie Gminy Bojanów

W sesji udział wzięło 14 – tu radnych na ogólny stan 15-tu radnych, wg załączonej do protokołu listy obecności. Ponadto udział w sesji wzięli zaproszeni goście, wg załączonej do protokołu listy obecności.

Porządek obrad sesji:
1.    Otwarcie sesji oraz stwierdzenie prawomocności obrad.
2.    Informacja z działalności Wójta od ostatniej sesji Rady Gminy.
3.    Informacja z realizacji uchwał podjętych na sesji w dniu 23 maja 2024  roku.
4.    Rozpatrzenie raportu o stanie gminy:
a)    debata nad raportem,
b)    podjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania.
5.    Zaopiniowanie sprawozdań z działalności jednostek organizacyjnych gminy za 2023 r:
a)    Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
b)    Środowiskowego Domu Samopomocy,
c)    Gminnego Ośrodka Kultury,
d)    Gminnej Biblioteki Publicznej,
e)    Centrum Usług Wspólnych,
f)    Gminnego Zakładu Usług Komunalnych.
6.    Informacja o bezpieczeństwie publicznym i ochronie przeciwpożarowej na terenie gminy Bojanów.
7.    Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Bojanów za rok 2023:
a)    sprawozdanie finansowe,
b)    sprawozdanie z wykonania budżetu gminy,
c)    opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sprawozdania z wykonania  budżetu gminy,
d)    informacja o stanie mienia gminy,
e)    opinia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w sprawie wykonania budżetu gminy,
f)    dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Bojanów za rok 2023,
g)    wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy z tytułu  wykonania budżetu gminy,
h)    opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o  przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy wniosku o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok,
i)    podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Bojanów za 2023 rok.
8.    Podjęcie uchwały w sprawie:
a)    przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Bojanów,
b)    określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych  dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania,
c)    w sprawie szczegółowych zasad sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty lub rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bojanów i jej jednostkom organizacyjnym oraz w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności,
d)    udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Stalowowolskiego na realizację zadań publicznych,
e)    zmian w uchwale budżetowej Gminy Bojanów na rok 2024,
f)    zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Bojanów.,
g)    ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniu lub ćwiczeniach.
9.  Interpelacje radnych. Wolne wnioski i zapytania.
10. Zamknięcie obrad sesji.

Ad. 1
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł otworzył obrady III sesji, przywitał osoby biorące udział w sesji i stwierdził prawomocność obrad na podstawie listy obecności.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Wójta Gminy Bojanów o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie:

  • ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniu lub ćwiczeniach.

Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęła wniosek Wójta o wprowadzenie do porządku obrad ww. projektu uchwały. Imienny wykaz głosowań radnych w sprawie przyjęcia wniosku stanowi załącznik do protokołu. Następnie Przewodniczący Rady przedstawił proponowany porządek obrad sesji. Porządek obrad został przyjęty przez Radę Gminy jednogłośnie. Imienny wykaz głosowań radnych  w sprawie zatwierdzenia porządku obrad stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 2
Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz  przedstawiła informację ze swej działalności za okres od  ostatniej sesji, która miała miejsce 23 maja 2024 roku. Wójt Gminy odniosła się do  następujących spraw:
1)    trwania intensywnych prac projektowych celem ogłoszenia postepowań o udzielenie zamówień publicznych na udzielone jeszcze w zeszłym roku promesy wstępne  z Polskiego Ładu:

  • modernizacja infrastruktury drogowej
  • modernizacja gospodarki wodno – ściekowej
  • budowa chodnika przy drodze wojewódzkiej 861 w miejscowości Cisów Las

2)    prac modernizacyjnych w Parku Zabytkowym w Bojanowie (w ciągu najbliższych dni zostanie ogłoszone zamówienie na realizację tego zadania),
3)    finalizowania dokumentów pod podpisanie umowy o dofinansowanie na zakup lekkiego samochodu dla OSP Przyszów,
4)    rozstrzygnięcia rozeznania cenowego na zakup kruszywa na bieżące utrzymanie dróg gminnych i rozpoczęcia uzupełniania  ubytków i dziur w infrastrukturze drogowej,
5)    naboru w ramach Funduszy Europejskich dla Podkarpacia (będziemy się ubiegać  o dofinansowanie i przygotowujemy dokumentację pod budowę  kanalizacji – obszary poza aglomeracją i objęte Naturą 2000),
6)    podjętych staraniach o budowę chodnika przy drodze wojewódzkiej 861 w miejscowości Bojanów,
7)    trwających wyborów sołtysów (wybory sołtysów odbyły się w 5 sołectwach, przed nami  wybory jeszcze w 8 sołectwach).

Ad. 3
Rada Gminy nie wniosła uwag do przedłożonej informacji z realizacji uchwał podjętych na sesji w dniu 23 maja  2024 roku i przyjęła powyższą informację do wiadomości. Informacja ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 4
Wójt Gminy Bojanów – Pani Agnieszka Kobylarz przedstawiła informacje dotyczące raportu o stanie gminy. Za sprawą nowelizacji ustaw samorządowych ze stycznia 2018 roku począwszy od 2019 roku organy wykonawcze wszystkich szczebli samorządu przygotowują i przedstawiają odpowiednim radom raporty o stanie gminy. Rada gminy rozpatrując raport podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest  w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę. W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.  W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy gminy mogą zabierać głos. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami co najmniej 20 osób. Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy przeprowadza głosowanie nad udzieleniem wójtowi wotum zaufania. Uchwałę o udzieleniu  wójtowi wotum zaufania rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu wójtowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu wójtowi wotum zaufania. W przypadku nieudzielenia wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta. Raport o stanie Gminy reprezentuje  stan naszej gminy, realizowanych w jej ramach usług publicznych oraz działań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy Bojanów. Jest rzetelnym narzędziem , prezentującym różne aspekty jakości życia w Gminie Bojanów. Znajdziemy tu rezultaty działań Urzędu, jednostek organizacyjnych, zapewniające dostępność usług publicznych. Widać tu także aktywność mieszkańców poprzez pryzmat funduszu sołeckiego czy współpracy z organizacjami pozarządowymi. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz podziękowała Pani Katarzynie Stańkowskiej – Sekretarzowi Gminy, która wraz z  Panem Marcinem Kowalem koordynowali prace nad tym dokumentem oraz pracownikom urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, którzy dostarczyli wszystkie niezbędne informacje i dane do stworzenia raportu.
Następnie Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz podkreśliła, że chciałby się odnieść przede wszystkim do sytuacji budżetowej i kondycji finansowej gminy. Budżet 2023 był budżetem mocno proinwestycyjnym prawie 40% wydatków w zeszłorocznym budżecie stanowiły wydatki majątkowe tj. prawie 24 mln zł. Wydatki bieżące to prawie 35 mln. zł a ich główne źródło to oświata, pomoc społeczna. Zadłużenie na koniec roku wynosiło 8,3 mln zł tj. ok. 14%. Pomimo silnego kierunku inwestycyjnego udało się wygospodarować pokaźną kwotę środków wolnych na koniec  2023 roku tj. kwotę ponad 4,6 mln zł. Trzeba jednak wyjaśnić, iż 1 mln zł środków wolnych należy do grupy środków objętych szczególnymi zasadami wydatkowania wynikającymi z ustawy o gospodarce odpadami, o ochronie środowiska czy ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

W związku z większością decyzji podjętych przez poprzedniego wójta na poprzedniej sesji kwota wolnych środków ponad 1,7 mln zł została przeznaczona na roboty dodatkowe w przedmiocie kanalizacji, modernizacji energetycznej szkół. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz dodała, iż w związku z ustnie zleconymi przez poprzedniego wójta usługami dotyczącymi dokumentacji projektowej choćby na przebudowę budynku domu kultury i biblioteki w Stanach na przedszkole, które nie miały pokrycia w środkach w budżecie i nie zawarte były w formie pisemnej nie mamy możliwości odzyskania ponad 120 tys. zł, co jest bardzo niepokojącym zjawiskiem, które pozbawiło nas realnych środków, które mogły być przeznaczone na potrzeby naszych mieszkańców. W tym miejscu Pani Wójt podziękowała Skarbnikowi Gminy – Pani Beacie Stolarz, która mocno dba o optymalizację działań budżetowych i pomimo tak dużej skali inwestycji na ten rok potrafiła zmniejszyć zaplanowany na ten rok kredyt o 1,2 mln zł, co jest bardzo racjonalnym podejściem wynikającym z dużej dbałości o stan naszych finansów. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz  odniosła się do uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej i sprawy zwiększenia planowanego deficytu budżetu gminy Bojanów o kwotę 2.700.000,00 zł. tj. z kwoty 2.700.000,00 zł do kwoty 5.400.000,00 zł. Pani Wójt wyjaśniła, iż deficyt to nie to samo co zadłużenie i najczęściej jest wynikiem zbyt wysokiego tempa zwiększenia wydatków budżetowych względem dynamiki dochodów. W naszym przypadku są to potrzeby zabezpieczenia środków na inwestycje, które zostały zlecone lub tez zapoczątkowane przez poprzedniego wójta.

Ad. 4a
W debacie nad raportem głos zabrała radna – Pani Anita Ryba. Nadmieniła, iż zadała sobie trud czytania raportów gmin sąsiedzkich i ma porównanie raportu o stanie naszej gminy z raportami innych gmin. Niepokoi ją, że nie wszystkie zadania własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym zostały uwzględnione w raporcie. Nie ma zapisu  w jaki sposób gmina realizuje zadania pod nazwą ochrona zdrowia. Brakuje też informacji z zakresu  polityki prorodzinnej w jaki sposób zapewnia się kobietom w ciąży opiekę socjalną,  medyczną i prawną. Cały czas jest kwestia braku zatrudnienia lekarza ginekologa w ośrodku zdrowia w Bojanowie o co upominają się mieszkanki naszej gminy. Podkreśliła, że jest to ważny temat i chciałaby, aby te sprawy zostały poruszone na posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy. Nadmieniła, iż absurdalnie kuriozalna sytuacja przedstawiona została w opisie  z działalności bibliotek. Wspomniała, iż w  2008 roku na Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy słyszała sprawozdanie Kierownika Gminnej Biblioteki Publicznej, gdzie była przedstawiona kwota  10 tys. zł na zakup książek i w raporcie za 2023 jest zapis o wydatkowaniu takiej samej kwoty na zakup książek do biblioteki. Na przestrzeni tych lat ceny książek uległy zmianie, a nie zmieniła się kwota wydatkowana na zakup książek. Jest to kolejna sprawa o której należy porozmawiać na posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych Rady Gminy.

Radna odniosła się również do wynagrodzeń kierowników jednostek organizacyjnych po przeanalizowaniu oświadczeń majątkowych złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy. Zwróciła uwagę na dysproporcje w wynagrodzeniach porównując wynagrodzenie byłej dyr. GBP i wynagrodzenie kierownika GZUK.  Ta sprawa powinna również być przedmiotem obrad posiedzenia Komisji Spraw Społecznych. Zdaniem radnej te dysproporcje w wynagrodzeniach  powinny zostać zniwelowane.

Radna zwróciła również uwagę, iż przy opisie mienia gminnego brakuje powierzchni i adresów. Radną nurtują zadania z zakresu zapewnienia gotowości bojowej dla jednostek OSP. Na gotowość bojową dla OSP przeznaczono niską kwotę - tylko 150 tys. zł . Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz wyjaśniła, iż kwota 150.000,00 zł została wydatkowana na zapewnienie gotowości bojowej w ramach funduszu sołeckiego. Gmina ponosi koszty utrzymania jednostek OSP w kwocie ponad 500.000,00 zł. Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, iż w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 2023 rok zostało szczegółowo przedstawione wydatkowanie środków na ten cel i radni mogli się z tym zapoznać.

Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz wyjaśniła, iż zawartość raportu można w danym roku uzupełniać. Nie ma jednolitych ram opracowania takiego raportu. W tym punkcie obrad sołtys sołectwa Kozły – Załęże Pan Marian Tatara poruszył problem uschniętych konarów drzew, jak również gałęzi drzew z przydrożnych posesji, które stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa dla osób i mienia. Zwrócił uwagę, aby uczulić odpowiednie służby na ten problem.

Ad. 4b
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł  przedstawił i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wotum zaufania dla Wójta Gminy Bojanów.

Rada Gminy w wyniku głosowania jednomyślnie podjęła uchwałę Nr III/9/2024 w sprawie wotum zaufania dla Wójta Gminy Bojanów. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad uchwałą w sprawie  wotum zaufania dla Wójta Gminy Bojanów stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 5a
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej nie podjęła dyskusji w tym przedmiocie i zaopiniowała jednogłośnie powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 5b
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Środowiskowego Domu Samopomocy  nie podjęła dyskusji w tym temacie i zaopiniowała jednogłośnie powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 5c
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Gminnego Ośrodka Kultury nie podjęła dyskusji w tej sprawie i zaopiniowała jednogłośnie powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 5d
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Gminnej Biblioteki Publicznej nie podjęła dyskusji  w tej sprawie i zaopiniowała jednogłośnie powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do protokołu.

Ad.5e
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Centrum Usług Wspólnych w Bojanowie  nie podjęła dyskusji w tym zakresie i zaopiniowała jednogłośnie powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 5f
Rada Gminy rozpatrując sprawozdanie Gminnego Zakładu Usług Komunalnych nie podjęła dyskusji w tym przedmiocie i jednogłośnie zaopiniowała powyższe sprawozdanie. Sprawozdanie to stanowi załącznik do protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w powyższej sprawie stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 6
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł przedstawił  informację o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie Gminy Bojanów za okres od 1 stycznia 2023 r. do  31 grudnia 2023 r. przedłożoną przez Kierownika Posterunku Policji w Bojanowie.

W  informacji tej uwzględniono między innymi:
•    efekty pracy Posterunku Policji w Bojanowie z zakresu zwalczania przestępstw  i wykroczeń (liczba przestępstw i kategorie, prowadzone postępowania),
•    realizowanie zadań z zakresu współpracy z instytucjami wymiaru sprawiedliwości  i innymi jednostkami Policji,
•    realizację zadań z zakresu pracy prewencyjnej,
•    zdarzenia drogowe
•    realizacje zadań zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym,
•    wnioski.

Po analizie powyższej informacji radny – Pan Józef Grabiec zwrócił uwagę, iż nie ujęto spraw w zakresie narkomanii na terenie gminy.  Następnie Rada Gminy zapoznała się z informacją o stanie bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie powiatu stalowowolskiego za 2023 rok przedłożoną przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Stalowej Woli. Powyższe informacje zostały przesłane radnym wraz z materiałami na sesję rady gminy.  Rada Gminy przyjęła do wiadomości przedłożone informacje. Informacje te stanowią załączniki do niniejszego protokołu.

Ad. 7a
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz poinformowała, iż sprawozdanie finansowe wpłynęło do Rady Gminy w dniu 10 maja 2024 r.  i zawierało:
1.   bilans z wykonania budżetu sporządzony na dzień 31 grudnia 2023 r.
2. łączny bilans obejmujący dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego,
3.  łączny rachunek zysków i strat obejmujący dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego,
4.  łączne zestawienie zmian funduszu jednostki obejmujące dane wynikające z zestawień zmian samorządowych jednostek budżetowych i zakładu budżetowego,
5.   łączną informację dodatkową do bilansu.

W bilansie z wykonania budżetu środki pieniężne na początek roku wynosiły 6.756.570,27 zł, a na koniec roku 6.417.135,57 zł, w tym subwencja oświatowa na rok 2024 w kwocie 776.686,00 zł. Należności budżetu gminy na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosiły 523.131,00 zł. Zobowiązania budżetu gminy na dzień 31 grudnia 2023 r. wynosiły 8.377.143,73 zł. Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz poinformowała, iż sprawozdanie finansowe za 2023 rok było  szczegółowo omówione i analizowane na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bojanów. Następnie Skarbnik Gminy nadmieniła, iż  w łącznym bilansie jednostek budżetowych tj. Urząd Gminy, ŚDS, GOPS, CUW ,ZSP w Przyszowie, PSP w Gwoźdźcu, ZS w Bojanowie oraz GZUK aktywa na początku roku wynosiły 102.477.357,02 zł, a na koniec roku 121.823.016,09 zł. Łączny bilans zamknął się zyskiem w kwocie 24.125.729,26 zł.  Inwestycje rozpoczęte na początku roku wynosiły 2.279.356,94 zł natomiast na koniec roku nastąpiło zwiększenie do kwoty 8.420.358,84 zł. Należności krótkoterminowe uległy zmniejszeniu z kwoty  2.263.406,67 zł do kwoty 1.741.726,20 zł. Zobowiązania krótkoterminowe na początku roku wynosiły 2.457.525,58 zł , a na koniec roku

2..636.659,29 zł. Ustalony wynik finansowy w kwocie 24.125.729,26 zł jest zgodny z wykazanymi kosztami i przychodami w sprawozdaniu „Rachunek zysków i strat”, a kwota funduszu jednostek 119.186.356,80 zł jest zgodna ze sprawozdaniem „Zestawienie zmian funduszu jednostki”.

Ad. 7b
Rada Gminy dokonała analizy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2023 rok.  Skarbnik Gminy Pani Beata Stolarz poinformowała, iż sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2023 rok wpłynęło do Rady Gminy w dniu  20 marca 2024 r. Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz nadmieniła, iż sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2023 rok było  szczegółowo omówione  na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bojanów. Skarbnik Gminy poinformowała, że planowane dochody na rok 2023 wynosiły 57.998.775,54 zł, a wykonane zostały w wysokości 59.166.507,94 zł, co stanowi 102,01 % planu. Planowane wydatki wynosiły 62.469.725,43 zł, a zrealizowane zostały w kwocie  59.011.566,15 zł, co stanowi 94,46 % planu. Planowane przychody w kwocie 6.039.685,89 zł na dzień 31.12.2023 roku wyniosły 6.187.274,89 zł. Rozchody na dzień 31 grudnia 2023 r. wyniosły  1.716.325,00 zł. Wynik budżetu na dzień 31.12.2023 r. zamknął się nadwyżką budżetu w kwocie 154.941,79 zł. Na dzień 31 grudnia 2023 roku Gmina Bojanów posiadała zadłużenie w wysokości 8.348.603,10 zł.

Ad. 7c
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Rzeszowie o przedłożonym przez Wójta Gminy Bojanów sprawozdaniu  z wykonania budżetu gminy za 2023 rok.  Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie została przedstawiona w uchwale  Nr 6/26/2024 z dnia 19 kwietnia 2024 roku przez jej skład orzekający i jest pozytywna. W tej uchwale odniesiono się do materiałów sprawozdawczych przedstawionych przez Wójta Regionalnej Izbie i stwierdzono, że dane zachowują spójność, zgodność rachunkową oraz zgodność z danymi wykazanymi w sprawozdaniach  budżetowych.

Ad. 7d
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz przedstawiła informację o stanie mienia gminy na dzień 31 grudnia 2023 roku. Rada Gminy rozpatrując informację o stanie mienia gminy pozytywnie odniosła się do szczegółowego i wyczerpującego charakteru informacji. W zestawieniu mienia komunalnego gminy zostały wykazane grunty, nieruchomości, budowle, ruchomości oraz zmiany jakie zaszły w ciągu roku.

Ad. 7e
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy – Pan Mariusz Marut przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu gminy za 2023 rok. Opinia ta stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 7f
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł przedstawił i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2023 rok wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy.  Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie  podjęła uchwałę Nr III/10/2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Bojanów za rok 2023. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad uchwałą w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Bojanów za 2023 rok stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 7g
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy – Pan Mariusz Marut poinformował o pozytywnej opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu za 2023 rok i przedstawił wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium dla Wójta za 2023 rok. Wniosek Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 7h
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz przedstawiła uchwałę Nr 6/40/2024 z dnia 13 czerwca 2024 roku Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Rzeszowie w  sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bojanów o udzielenie absolutorium  dla Wójta Gminy Bojanów z tytułu wykonania budżetu za 2023 rok.

Ad. 7i
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł odczytał i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu  Gminy Bojanów za 2023 rok. Rada Gminy w wyniku głosowania jawnego jednomyślnie  podjęła uchwałę Nr III/11/2024 w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Bojanów za 2023 rok. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad uchwałą w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy z tytułu wykonania budżetu Gminy Bojanów za 2023 rok stanowi załącznik do protokołu. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz podziękowała Skarbnikowi Gminy – Panie Beacie Stolarz za utrzymanie stabilności finansowej budżetu gminy.  Słowa podziękowania skierowała również do pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek organizacyjnych, Rady Gminy i mieszkańców za ich zaangażowanie i współpracę przy realizacji budżetu gminy za 2023 rok. Podkreśliła, że jesteśmy w stanie kontynuować poprawę warunków życia oraz rozwoju naszej Gminy.

Ad. 8a
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł przedstawił i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Gminy Bojanów. Rada Gminy w wyniku głosowania  jednomyślnie podjęła uchwałę Nr III/12/2024 w sprawie przystąpienia do planu ogólnego Gminy Bojanów. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad ww. uchwałą stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8b
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł przedstawił i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze  z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych  dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków  częściowego lub całkowitego  zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania. Rada Gminy głosując jednomyślnie podjęła uchwałę Nr III/13/2024 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze  z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych  dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków  częściowego lub całkowitego  zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad ww. uchwałą stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 8c
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty  lub rozkładania na raty  należności pieniężnych  mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bojanów i jej jednostkom organizacyjnym oraz w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz poinformowała o zmianie zapisu w § 6 ust. 5 pkt 1 ww. uchwały po uzgodnieniu z UOKiK w porównaniu do wcześniej przesłanej radnym uchwały. Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt ww. uchwały. Rada Gminy jednogłośnie podjęła uchwałę nr III/14/2024 w sprawie szczegółowych zasad sposobu i trybu umarzania, odraczania terminu spłaty  lub rozkładania na raty  należności pieniężnych  mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Bojanów i jej jednostkom organizacyjnym oraz w sprawie niedochodzenia należności z tytułu rekompensaty za koszty odzyskiwania należności. Uchwała stanowi załącznik do protokołu Imienny wykaz głosowań radnych nad ww. uchwałą stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8d
Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz omówiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Stalowowolskiego na realizację zadania publicznego.
Proponuje się udzielenie pomocy finansowej na opracowanie dokumentacji projektowej na realizację zadań drogowych w zakresie:

  • przebudowy drogi powiatowej Cisów Las – Gwoździec – Nowy Nart w zakresie budowy chodnika na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką do końca zabudowy w miejscowości Cisów Las w kwocie 20.000,00 zł,
  • przebudowy drogi powiatowej Krzątka – Trzosowa Ścieżka w zakresie budowy chodnika na odcinku od skrzyżowania z drogą gminną  w miejscowości Pietropole w kwocie 40.000,00 zł.

Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł odczytał i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Stalowowolskiego na realizację zadania  publicznego. Rada Gminy głosując jednomyślnie podjęła  uchwałę Nr III/15/2024 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Stalowowolskiego na realizację zadania publicznego. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych nad uchwałą w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Stalowowolskiego stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8e
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Bojanów na rok 2024. Poinformowała o zwiększeniach dochodów budżetu gminy ogółem o kwotę 74.370,00 zł. Powyższą kwotę stanowią: wpływy z opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, wpływy z rozliczeń podatku VAT z lat ubiegłych, dochody związane z realizacją zadań  z funduszu alimentacyjnego, środki otrzymane z WFOŚiGW w Rzeszowie na realizację programu pn. „Czyste powietrze”, wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat, odpłatność za korzystanie z basenu.

Dalej Skarbnik Gminy przedstawiła zwiększenia wydatków budżetu gminy ogółem o kwotę 777.844,11 zł. Powyższa kwota zostanie przeznaczona na: realizację zadania pn. „budowa sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Laski i Stany” współfinansowanego z PROW – przesunięcie środków między paragrafami, pomoc finansową dla powiatu na realizację zadań drogowych, zakup samochodu strażackiego dla OSP Przyszów, realizację zadania pn. „Poprawa dostępności do edukacji włączającej poprzez zakup doposażenia dla szkół podstawowych na terenie Gminy Bojanów” – wkład własny, opracowanie dokumentacji na modernizację infrastruktury przedszkolnej na terenie gminy, dotacja celowa na dofinansowanie zadań zleconych do realizacji organizacjom prowadzącym działalność pożytku publicznego, realizacje programu „Czyste powietrze”, zakup wyposażenia do świetlicy wiejskiej w sołectwie Korabina.

Następnie Skarbnik Gminy omówiła zmniejszenie wydatków ogółem o kwotę 473.474,11 zł. Powyższe zmiany dotyczą przesunięć środków między paragrafami, odsetek od kredytu, realizacji zadania w ramach funduszu sołeckiego Korabina pn. „Malowanie pomieszczeń w świetlicy wiejskiej w Korabinie. Przewodniczący Rady Gminy  - Pan Tomasz Sudoł  poddał pod głosowanie projekt uchwały   w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Bojanów na rok 2024. Rada Gminy głosując jednogłośnie podjęła uchwałę Nr III/16/2024 w sprawie zmian w uchwale budżetowej Gminy Bojanów na rok 2024. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8f
Skarbnik Gminy – Pani Beata Stolarz poinformowała, iż w związku ze zmianami w budżecie gminy i wieloletnich przedsięwzięciach należy podjąć uchwałę o  zmianach w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Bojanów. Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Bojanów. Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian  w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Bojanów. Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie podjęła uchwałę Nr III/17/2024 w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Bojanów. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych  w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 8g
Wójt Gminy – Pan Agnieszka Kobylarz omówiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP za uczestnictwo  w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniu lub ćwiczeniach. Rada Gminy ma obowiązek uchwalać stawki ekwiwalentu dla strażaków ratowników, będących członkami OSP z terenu Gminy Bojanów nie rzadziej niż raz na 2 lata. Dotychczas obowiązujące stawki  ekwiwalentu, które wynoszą 20 zł za jedną godzinę udziału w działaniu ratowniczym i 10 zł za jedną godzinę udziału w szkoleniu lub ćwiczeniu zostały ustalone  w uchwale z dnia 29 marca 2022 r. z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2022 roku. Proponuje się zwiększenie stawki ekwiwalentu za udział w działaniu ratowniczym oraz akcji ratowniczej do wysokości 23,00 zł za jedną godzinę udziału w akcji, natomiast pozostawić na dotychczasowym poziomie 10 zł za jedną godzinę udziału w  ćwiczeniu lub szkoleniu.  Radny Pan Józef Grabiec zaproponował zwiększenie stawki ekwiwalentu za jedną godzinę udziału w  działaniu ratowniczym do kwoty 25,00 zł. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz  wyjaśniła, iż w skali powiatu stawka za udział w działaniu ratowniczym wynosi 23,00 zł za jedną godzinę i tym się posiłkowała przy propozycji tej stawki. Radny – Pan Józef Grabiec po wysłuchaniu wyjaśnień Wójt Gminy przychylił się do stawki 23,00 zł za jedną godzinę udział w akcji ratowniczej. Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł odczytał i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniu lub ćwiczeniach. Rada Gminy w wyniku głosowania jednogłośnie podjęła uchwałę Nr III/18/2024 w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP za uczestnictwo w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniu lub ćwiczeniach. Uchwała stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Imienny wykaz głosowań radnych w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników OSP stanowi załącznik do protokołu.

Ad. 9
Radna Pani Anita Ryba powiedziała, iż po zapoznaniu się z raportem o stanie gminy należy wziąć się do pracy. Zaproponowała, aby Komisja Spraw Społecznych Rady Gminy spotykała się raz w tygodniu. Trzeba jak najszybciej  zwołać komisję i ustalić nowy harmonogram prac komisji. Zasugerowała również, aby na posiedzeniu komisji  podejść również do sprawy dożynek gminnych. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz nadmieniła, że plan pracy komisji można zweryfikować i wypracować nowy harmonogram według zapatrywań komisji. Wójt Gminy powiedziała, że najpierw musimy zakończyć sprawy związane z wyborami sołtysów i dopiero zaczniemy zajmować się innymi sprawami. Sołtys sołectwa Przyszów – Pani Teresa Tonderys zwróciła się o wykoszenie trawy przy starorzeczu w Przyszowie. Wójt Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz nadmieniła, iż prace związane z koszeniem trawy na terenach gminnych  prowadzone są na bieżąco na terenie całej gminy.

Ad. 10
Przewodniczący Rady Gminy – Pan Tomasz Sudoł podziękował za udział w sesji i po wyczerpaniu porządku obrad dokonał zamknięcia III sesji Rady Gminy Bojanów.
Na tym protokół zakończono.
Protokolant: Elżbieta Pakuła

Przewodniczący Rady Gminy
Tomasz Sudoł


Wytwarzający/Odpowiadający: Administrator 2024-07-10
Udostępniający: Administrator 2024-07-30
Liczba odwiedzin: 135
Pokaż rejestr zmian
Nr Tytuł Udostępniający Data
2 PROTOKÓŁ Nr III/2024 z sesji Rady Gminy Bojanów odbytej w... Administrator 2024-07-30 09:07:03
1 PROTOKÓŁ Nr III/2024 z sesji Rady Gminy Bojanów odbytej w... Administrator 2024-07-10 08:07:48