PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu 20 stycznia 2022 roku

PROTOKÓŁ

z posiedzenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu 20 stycznia 2022 roku


W posiedzeniu uczestniczyło 6-ciu członków komisji na ogólny stan 6-ciu oraz zaproszone osoby wg załączonej do protokołu listy obecności.
Porządek obrad:

1.    Analiza skargi wniesionej na działalność Wójta.
2.    Rozpatrzenie petycji wniesionej przez Fundację im. Nikoli Tesli wraz z uzupełnieniami.
3.    Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji – Pan Wojciech Żak otworzył posiedzenie, przywitał uczestników i przedstawił porządek obrad, który został jednogłośnie przyjęty przez komisję

Ad. 1
Przewodniczący Komisji – Pan Wojciech Żak zwrócił się do Kierownika Referatu Gospodarowania Nieruchomościami Urzędu Gminy o wyjaśnienie sprawy dotyczącej skargi na działalność Wójta Gminy.

Kierownik Referatu Gospodarowania Nieruchomościami – Pani Agnieszka Szczęch poinformowała  o piśmie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu (data wpływu 4.01.2022 r.)  w sprawie przekazania według właściwości skargi z dnia 27.12.2021 r. złożonej przez Pana Emila Żaka na działalność Wójta Gminy Bojanów.  W skardze Pan Emil Żak zarzuca brak odpowiedzi na pismo
z dnia 26.11.2021 r. załączając przedmiotowe pismo.

Pismo stanowi wniosek o doręczenie decyzji. W jego treści skarżący wnosi o wyjaśnienie, na jakiej podstawie przypadający mu udział w leśnej wspólnocie gruntowej został przekazany na rzecz pana Zenona Krawiec. Stwierdza, że udział był przyznany na rzecz  Pana Wojciecha Żaka, który w latach 60 –tych XX wieku przekazał część gospodarstwa na rzecz jego ojca Mieczysława Żaka, w tym przedmiotowy udział we wspólnocie i od tego czasu wykonywał uprawnienia i obowiązki związane z udziałem. W 1997 roku skarżący przejął gospodarstwo od swojego ojca. Twierdzi, że w postępowaniu spadkowym po Wojciechu Żaku nie ujęto udziału we wspólnocie. Zaznacza, że to jego ojciec i on byli przez lata traktowani jak członkowie wspólnoty serwitutowej (czerpali korzyści i świadczyli pracę). Obecnie został poinformowany przez Zarząd Wspólnoty, że serwitut mu się „nie należy”. Tym samym zażądał dokumentu, na podstawie którego „wykluczono” go ze wspólnoty.

Odnosząc się do zarzutu braku odpowiedzi na pismo z dnia 26.11.2021 r. Pani Agnieszka Szczęch wyjaśniła, że odpowiedź na pismo została udzielona w dniu 14.12.2021 r.  Art. 35 Kodeksu postępowania administracyjnego  stanowi, że organy administracji publicznej obowiązane są załatwić  sprawy bez zbędnej zwłoki, przy czym załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego  powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca. Odpowiedź została zatem udzielona we właściwym terminie, ponieważ jednak nie wymagała potwierdzenia odbioru, została przekazana do pozostawienia w skrzynce odbiorczej adresata. Tym samym tut. Urząd nie dysponuje potwierdzeniem, w jakim dniu Skarżący zapoznał się z treścią pisma. Udzielając odpowiedzi Wójt zaznaczył, że Wspólnota Gruntowa Wsi Przyszów Zapuście to spółka, która zgodnie z przepisami ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych została stworzona do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty; że jest ona osoba prawną, działającą na podstawie statutu (stanowi samodzielny byt prawny) i nie podlega żadnemu urzędowi. Wójt sprawuje co prawda nadzór nad działalnością spółki, ale nie można z ogólnego pojęcia nadzoru wyrażonego w art. 23 ustawy, wyprowadzać kompetencji do ingerencji wskazanego tam organu w zakresy działania spółki, nieskonkretyzowane w innych jej przepisach. Przytoczone zostały Skarżącemu  artykuły ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych określające zasady  dotyczące przejścia lub zbycia udziału. W ustawie nie istnieje przepis, który przypisywałby udział we wspólnocie (w serwitucie) do „działki siedliskowej”.

Podkreślenia wymaga fakt, że przed złożeniem pisma z dnia 26.11.2021 r. Skarżący otrzymał także odpowiednie wyjaśnienia podczas rozmowy z pracownikiem urzędu. Pomimo tego, iż pismo zostało mylnie skierowane do Wójta, Skarżącemu w terminie nie przekraczającym 1 miesiąca została przesłana obszerna odpowiedź wyjaśniająca stan prawny i uzasadniająca brak właściwości Wójta w sprawie. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Bojanów w oparciu o analizę  przedłożonych wyjaśnień, jednogłośnie uznała skargę na działalność Wójta za niezasadną.
Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta będzie przedmiotem obrad najbliższej sesji Rady Gminy.

Ad. 2
Sekretarz Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz zapoznała komisję z petycją wniesioną w dniu
21 grudnia 2021 roku przez Fundację im. Nikoli Tesli dotyczącą wydania:
1)    Zakazu stosowania maseczek ochronnych na terenie miejscowości podległych Gminie,
2)    Zakazu stosowania kwarantann i izolacji medycznej,
3)    Zakazu stosowania szczepień mRNA.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po zapoznaniu się  z treścią przedmiotowej petycji, przeprowadziła analizę w tym zakresie i zarekomendowała nie uwzględnienie petycji.

Żądania zawarte w powyższej petycji nie leżą w zakresie kompetencji Rady Gminy Bojanów, dlatego nie mogą być przedmiotem jej działań. Nie zmienia tego sama możliwość podejmowania przez Radę Gminy stanowisk, rezolucji czy apeli, gdyż delegacja do podejmowania przez Radę takich niewiążących stanowisk wynika jedynie ze statutu i nie tworzy podstawy prawnej do podjęcia rozstrzygnięcia w powyższej sprawie. Metoda mająca na  celu zapobieganie COVID – 19 polegająca na wykonywaniu szczepień ochronnych przeciwko tej chorobie została wprowadzona przez Ministra zdrowia rozporządzeniem z dnia 31 grudnia 2020 roku w sprawie metody zapobiegania COVID – 19. Podobnie wygląda sytuacja związana kwarantannami czy maseczkami ochronnymi, których stosowanie określa Rozporządzenie rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Wszelkie ograniczenia takie, jak: noszenie maseczek,  kwarantanna czy organizacja szczepień, polityka informacyjna, nadzór nad bezpieczeństwem i związane  z tymi procesami zadania zostały określone  przez radę ministrów.

Mając powyższe na uwadze  Komisja jednogłośnie zawnioskowała  o rozpatrzenie  petycji w ten sposób, iż nie zostanie ona uwzględniona. Opinia Komisji w sprawie rozpatrzenia petycji dotyczącej ograniczeń związanych z wirusem Sars – Cov – 2 oraz szczepień szczepionkami mRNA stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Ad. 3
W tym punkcie obrad nie podjęto dyskusji.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji – Pan Wojciech Żak zamknął obrady posiedzenia.
Na tym protokół zakończono.

Protokolant: E. Pakuła                                               
Przewodniczący Komisji
                                                                                          

Skarg, Wniosków i Petycji
Wojciech Żak


Wytwarzający/Odpowiadający: Administrator 2022-07-27
Udostępniający: marcin_adm 2022-07-27
Liczba odwiedzin: 221