PROTOKÓŁ z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu 06 maja 2022 roku

PROTOKÓŁ

z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Bojanów odbytego w dniu 06 maja 2022 roku


W posiedzeniu uczestniczyło 4-ech członków komisji na ogólny stan 6-ciu oraz zaproszone osoby wg załączonej do protokołu listy obecności.

Porządek obrad:
1.    Analiza bieżącej działalności gminnego Zakładu Usług Komunalnych w Bojanowie.
2.    Sprawy różne.

Przewodniczący Komisji Pan Józef Grabiec otworzył posiedzenie, przywitał uczestników i przedstawił porządek obrad, który został jednogłośnie przyjęty przez komisję.

Ad. 1
Kierownik Gminnego Zakładu Usług Komunalnych w Bojanowie – Pan Robert Ryś przedstawił analizę finansową zakładu. Gminny Zakład Usług Komunalnych prowadzi realizację planu finansowego w rozbiciu na trzy działy i wyodrębnia w nich przychody i koszty na tym samym poziomie. Największym i wiodącym działem  w gospodarce zakładu jest Gospodarka ściekowa i ochrona wód. Plan przychodów i kosztów w tym dziale wynosi 856.562,00 zł. Kolejnym co do wielkości działem jest wytwarzanie i zaopatrywanie w wodę, plan wydatków i kosztów kształtuje się  na poziomie 663.009,00 zł. Najmniejszym działem jest Oczyszczanie miast i wsi, który wynosi  82.225,00 zł przychodów i kosztów. Razem planowane obroty na 2022 rok wynoszą 1.607.796,00 zł. Odnosząc się do największego działu tj. Gospodarki ściekowej i ochrony wód, Gminny Zakład Usług

Komunalnych na koniec I kwartału 2022 r. zrealizował następujące przychody:
1.    Wpływy z usług – 90.351,70 zł tj. 15% planowanych przychodów
2.    Dotacja przedmiotowa – 42.652,00 zł tj. 17%  planowanych przychodów
3.    Przychody finansowe z tytułu odsetek od nieterminowych wpłat 832,58 zł tj. 83% planowanych przychodów.
4.    Wpływy z różnych dochodów – 8.000,00 zł tj. 80% planowanych przychodów.

Suma planowanych przychodów z omawianego działu na koniec I kwartału 2022 roku wyniosła 141.836,28 zł i stanowi 16% planowanych  przychodów na 2022  na 2022

Koszty w tym dziale przedstawiają się następująco:
1.    Wynagrodzenia osobowe - 60.023,22 zł tj. 17% planowanych kosztów
2.    Składki na ubezpieczenia - 10.839,79 zł tj. 17% planowanych kosztów
3.    Składki na Fundusz Pracy -  1.132,13 zł tj. 13% planowanych kosztów
4.    Wynagrodzenia bezosobowe – 630,53 zł tj. 17% planowanych kosztów
5.    Zakup materiałów i wyposażenia -  28.736,02 zł tj. 35% planowanych kosztów
6.    Zakup energii i wody -  70.855,05 zł tj. 39 % planowanych kosztów.

Duże wykorzystanie środków w tym dziale wiąże się  ze znaczną podwyżką cen energii elektrycznej, utrzymaniem oczyszczalni ścieków, jak również 63 przepompowni ścieków rozrzuconych po całej gminie. Utrzymując powyższą tendencję  poniesionych kosztów szacuje się, że na koniec 2022 roku zabraknie ponad 106.000,00 zł.

Kolejny co do wielkości dział tj. Wytwarzanie i zaopatrywanie w wodę, przedstawia się następująco:
1.    Wpływy z usług – 86.964,22 zł tj. 17% planowanych przychodów
2.    Dotacja przedmiotowa – 25.782,00 zł tj. 17% planowanych przychodów
3.    Przychody finansowe z tytułu odsetek od nieterminowych  wpłat  - 1.373,18 zł tj. 13% planowanych przychodów
4.    Wpływy z różnych dochodów - 0,00 zł.

Suma planowanych przychodów z omawianego działu na koniec I kwartału 2022 r. wyniosła 114.119,40 zł i stanowi 17 % planowanych przychodów.

Koszty:
1.    Wynagrodzenia osobowe – 57.711,10 zł tj. 25% planowanych kosztów
2.    Składki na ubezpieczenia – 10.422,23 zł tj. 25% planowanych kosztów
3.    Składki na fundusz Pracy 1.088,51 zł tj. 19% planowanych kosztów
4.    Wynagrodzenia bezosobowe – 606,23 zł 30% planowanych kosztów
5.    Zakup materiałów i wyposażenia – 9.611,69 zł tj. 11% planowanych kosztów
6.    Zakup energii i wody  - 55.321,08 zł tj. 30% planowanych kosztów.

Szacuje się, że na koniec 2022 roku koszty na tym dziale wyniosą 222.000,00 zł i będzie to stanowić w przybliżeniu ok. 120% planowanych kosztów i zabraknie ponad 39.000,00 zł.

Najmniejszy dział tj. Oczyszczanie miast i wsi przedstawia się następująco:
1.    Wpływy z usług – 22.210,12 zł tj. 27% planowanych przychodów i jest to jedyny paragraf  przychodowy w omawianym dziale.
Koszty:

1.    Wynagrodzenia osobowe – 13.636,25 zł tj. 23 % planowanych kosztów
2.    Składki na ubezpieczenia – 2.462,62 zł tj. 23 % planowanych kosztów
3.    Składki na Fundusz Pracy – 257,21 zł tj. 18% planowanych kosztów
4.    Wynagrodzenia bezosobowe – 143,24 zł tj. 17% planowanych kosztów
5.    Zakup materiałów i wyposażenia – 1.190,45 zł tj. 36% planowanych kosztów
6.    Zakup pozostałych usług – 266,83 zł tj. 82% planowanych kosztów
7.    Zakup usług telekomunikacyjnych – 34,65 zł tj. 11% planowanych kosztów
8.    Podróże służbowe i krajowe – 73,93 zł tj. 24 % planowanych kosztów
9.    Różne opłaty i składki – 31,08 zł tj. 30% planowanych kosztów
10.    Szkolenia pracowników – 28,64 zł tj. 14% planowanych kosztów.

Suma planowanych kosztów  z omawianego działu na koniec I kwartału wyniosła  18.124,93 zł i stanowi 22% planowanych kosztów na 2022 rok.
Podsumowując wszystkie działy GZUK zakończył I kwartał 2022 roku na stracie  w wysokości 89.048,54 zł. Strata wynika głównie z podwyżek cen energii elektrycznej, wzrostu ceny wapna przeznaczonego do prasowania osadu, wzrost kosztów wywozu osadu ściekowego o 50%, znacznej podwyżki cen paliw płynnych. W bieżącym roku zakład poniósł koszty remontu 1 pompy kanalizacyjnej i mieszadła ścieków. Zakład poniósł także koszty na opracowanie  hydrogeologiczne i projektowe na odwiert i uruchomienie drugiej studni ujęcia wody pitnej w miejscowości Ruda. Po analizie finansowej Gminnego Zakładu Usług Komunalnych Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin zasygnalizował, iż w przyszłym roku zakład będzie musiał zmierzyć się z tematem podwyższenia taryfy za wodę i ścieki. Kierownik Gminnego Zakładu Usług Komunalnych nadmienił, iż planuje zatrudnienie elektryka, ponieważ pracownik zatrudniony na stanowisku elektryka przechodzi
w przyszłym roku na  emeryturę.

Ad. 2
Przewodniczący Komisji – Pan Józef Grabiec poinformował o piśmie złożonym przez Klub Karate Kyokushin „SEIKEN Przyszów”  o interwencję w związku z wprowadzeniem opłat za korzystanie z hali sportowej przy Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Przyszowie. W nawiązaniu do powyższego pisma Wójt Gminy – Pan Sławomir Serafin nadmienił, iż  z uwagi na rosnące koszty utrzymania obiektu należy wprowadzić  opłatę za korzystanie  z hali sportowej. Zaproponowana w projekcie umowy opłata w wysokości 50 zł za  1 godzinę stanowi minimalną opłatę za media. Zasygnalizował, iż w ościennych samorządach też są pobierane opłaty od podmiotów za użytkowanie  sali sportowej.

Sekretarz Gminy – Pani Agnieszka Kobylarz zaznaczyła, że jeżeli taka opłata będzie miała zastosowanie to stowarzyszenia nie będą korzystać z hali bo ich nie będzie stać na uiszczanie opłat za wynajem. Członek Komisji – Pan Krzysztof Bednarczyk zaproponował przekazać dodatkowe środki finansowe dla szkoły w Przyszowie  z przeznaczeniem na utrzymanie hali sportowej. Sekretarz Gminy nadmieniła, że na dzień dzisiejszy nie brakuje środków finansowych na utrzymanie szkoły w Przyszowie i nie ma potrzeby ich zwiększania.

Przewodniczący Komisji – Pan Józef Grabiec podkreślił, iż dyrektor szkoły zarządza obiektem  i zawiera umowy na wynajem hali sportowej. Komisja nie podjęła interwencji w przedmiocie wprowadzenia opłaty za korzystanie z hali sportowej przy szkole w Przyszowie. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji – Pan Józef Grabiec zamknął obrady posiedzenia komisji.
Na tym protokół zakończono.

Protokolant: E. Pakuła

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Józef  Grabiec


Wytwarzający/Odpowiadający: Administrator 2022-07-27
Udostępniający: marcin_adm 2022-07-27
Liczba odwiedzin: 399