Wyjaśnienia Nr 4 Zamawiającego na zapytania Wykonawcy w przetargu nieograniczonym znak ZPB.271.1.2017

Nr postępowania: ZPB.271.1.2017


ODPOWIEDŹ ZAMAWIAJĄCEGO NA ZAPYTANIE WYKONAWCY
DOTYCZĄCE TREŚCI  SIWZ


Dotyczy: postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie pn. Budowa bieżni okrężnej 4-torowej o dł. 400 m, bieżni prostej 6-torowej o długości 130 m, rzutni do pchnięcia kulą, skoczni do skoku w dal, skoczni do skoku wzwyż, boiska piłkarskiego o wym. 60x100 m, budynku zaplecza w Stanach


W odpowiedzi na zapytanie Wykonawcy z dnia 06.03.2017 r .  dotyczące  treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający - Gmina Bojanów działając na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. z 2015 r. Dz. U.  poz. 2164 ze zm.) wyjaśnia co następuje:


Pytanie nr 1
Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający załączył do SIWZ całą dokumentację projektową i techniczną potrzebną do wykonania przedmiotu zamówienia oraz że dokumentacja ta jest kompletna i odzwierciedla stan faktyczny w zakresie warunków realizacji zamówienia, zaś brak jakichkolwiek dokumentów istotnych dla oceny warunków realizacji inwestycji nie obciąża Wykonawcy.
Odpowiedź Zamawiającego:
Pkt. 2.5 SIWZ stanowi, iż „Szczegółowy zakres zamówienia został określony w projekcie budowlanym, przedmiarze robót oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót stanowiących załącznik nr 10-12 do SIWZ. Zakres rzeczowy zamówienia obejmuje również wszystkie czynności i koszty wynikające z dokumentacji projektowej, sztuki budowlanej, koszt prac geodezyjnych oraz koszty związane z urządzeniem, utrzymaniem i zabezpieczeniem terenu budowy. Wykonawca robót zobowiązany jest do wykonania wszystkich robót/wymagań określonych w szczegółowych specyfikacjach technicznych, które nie mają odzwierciedlenia w przedmiarze robót. Zamawiający nie dopuszcza możliwości roszczeń Wykonawcy z tytułu błędnego oszacowania ceny lub pominięcia kosztów i innych czynników  mających lub mogących mieć wpływ na cenę.”

Pytanie nr 2
Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający dysponuje wszelkimi wymaganymi prawem decyzjami administracyjnymi oraz uzgodnieniami potrzebnymi w celu wykonania zamówienia, które zachowują ważność na okres wykonania zadania, a skutki ewentualnych braków w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź Zamawiającego:
Tak

Pytanie nr 3:
Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiającemu przysługuje prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane w zakresie całego terenu, na którym będzie realizowana inwestycja, a ewentualne braki w tym zakresie nie obciążają Wykonawcy.
Odpowiedź Zamawiającego:
Tak

Pytanie nr 4:
Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku napotkania na niezinwentaryzowane lub błędnie zinwentaryzowane instalacje podziemne, w stosunku do stanu wynikającego z dokumentacji projektowej załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności dokonania ich przebudowy lub naprawy, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź Zamawiającego:
Stosowne zmiany w tym przedmiocie przewiduje (§ 15) projektu umowy stanowiący załącznik do SIWZ.

Pytanie nr 5:
Prosimy o potwierdzenie, że przypadku napotkania na niewybuchy, niewypały lub obiekty o znaczeniu historycznym, będzie to skutkowało stosownym przedłużeniem terminu wykonania zamówienia, co najmniej o czas, w którym wykonawca nie mógł realizować robót, a w przypadku konieczności wykonania robót nieprzewidzianych w dokumentacji załączonej do SIWZ na skutek zaistnienia ww. okoliczności, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe.
Odpowiedź Zamawiającego:
Stosowne zmiany w tym przedmiocie przewiduje (§ 15) projektu umowy stanowiący załącznik do SIWZ.

Pytanie nr 6:
Prosimy o potwierdzenie, iż w przypadku stwierdzenia odmiennych od wskazanych w dokumentacji warunków geologicznych lub gruntowo-wodnych, w szczególności w przypadku konieczności wykonania robót odwodnieniowych lub ziemnych w zakresie przekraczającym zakres przyjęty do wyceny oferty na podstawie załączonej do SIWZ dokumentacji, Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź Zamawiającego:
Stosowne zmiany w tym przedmiocie przewiduje (§ 15) projektu umowy stanowiący załącznik do SIWZ.

 Pytanie nr 7:
Prosimy o potwierdzenie, że w przypadku wystąpienia braków lub błędów w zakresie opisu przedmiotu zamówienia określonego w dokumentacji załączonej do SIWZ i stanowiącej podstawę wyceny oferty, w przypadku konieczności wykonania robót wynikających z zaistnienia ww. okoliczności Wykonawca otrzyma wynagrodzenie dodatkowe, a termin wykonania zamówienia ulegnie stosownemu wydłużeniu.
Odpowiedź Zamawiającego:
Zgodnie z pkt. 12 SIWZ Cena podana w ofercie winna obejmować wszystkie koszty i składniki związane z wykonaniem zamówienia oraz warunkami stawianymi przez Zamawiającego w  dokumentacji projektowej, przedmiarach robót i Szczegółowych Specyfikacjach Technicznych Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Oferta musi zawierać ostateczną, sumaryczną cenę obejmującą roboty budowlane, dostawy i usługi niezbędne do realizacji zadania i inne koszty uwzględniające wszystkie opłaty i podatki (także podatku od towarów i usług) z uwzględnieniem ewentualnych upustów i rabatów. Ponadto 12.5. SIWZ stanowi, iż  poza zakresem robót budowlanych określonych w dokumentacji projektowej w cenie ofertowej należy uwzględnić prace i czynności, które są w obowiązku Wykonawcy tj.: koszt przygotowania terenu budowy, budowa, utrzymanie i rozbiórka zaplecza budowy, zatrudnienie kierownika budowy i kierowników robót, koordynacja robót ewentualnych podwykonawców branżowych, zabezpieczenie i ochrona placu budowy,  uporządkowanie placu budowy po zakończeniu robót,  prowadzenie dziennika budowy, zabezpieczenie mienia zgromadzonego na budowie, wykonanie zasilania placu budowy w energię elektryczną, wodę, ciepło i inne niezbędne media wraz z ponoszeniem kosztów ich poboru dla potrzeb budowy,  w tym również kosztów odprowadzenia nieczystości stałych i ciekłych w okresie realizacji  przedmiotu umowy, obsługa geodezyjna i geotechniczna budowy, w tym wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej powykonawczej, sporządzenie dokumentacji powykonawczej, uwzględniającej wszelkie ewentualne zmiany wprowadzone w trakcie realizacji, uzyskanie dopuszczenia do eksploatacji zainstalowanych urządzeń, budowa dróg i parkingów tymczasowych (jeżeli będzie taka potrzeba),   wykonanie innych robót i czynności, które były do przewidzenia na etapie przygotowania oferty, wynikających z Prawa budowlanego, Polskich norm, zasad wiedzy i sztuki budowlanej, usunięcie powstałych w czasie wykonywania Robót odpadów w sposób zgodny z zapisami Ustawy o Odpadach oraz Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, uwzględni opłaty związane z koniecznością dostępu do sieci uzbrojenia terenu, nadzorem właścicielskim, czasowym wyłączeniem z użytkowania oraz ich ponownym uruchomieniem

Pytanie nr 8:
Prosimy o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie niezbędne dane mogące mieć wpływ na ryzyko i okoliczności realizacji przedmiotu umowy. Prosimy również o potwierdzenie, że Zamawiający udostępnił Wykonawcom wszelkie dane dotyczące urządzeń podziemnych i ich lokalizacji, zaś brak jakichkolwiek dokumentów lub danych w tym zakresie bądź ujawnienie się stanu odmiennego od wskazanego w przekazanych przez Zamawiającego dokumentach - w przypadku, gdy na skutek takiej sytuacji niezbędne będzie wykonanie robót dodatkowych (nieobjętych dokumentacja projektową) stanowić będzie podstawę do wydłużenia terminu realizacji oraz zapłaty wynagrodzenia dodatkowego.
Odpowiedź Zamawiającego:
Szczegółowy zakres zamówienia został określony w projekcie budowlanym, przedmiarze robót oraz specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót stanowiących załącznik nr 10-12 do SIWZ. Zakres rzeczowy zamówienia obejmuje również wszystkie czynności i koszty wynikające z dokumentacji projektowej, sztuki budowlanej, koszt prac geodezyjnych oraz koszty związane z urządzeniem, utrzymaniem i zabezpieczeniem terenu budowy. Wykonawca robót zobowiązany jest do wykonania wszystkich robót/wymagań określonych w szczegółowych specyfikacjach technicznych, które nie mają odzwierciedlenia w przedmiarze robót. Zamawiający nie dopuszcza możliwości roszczeń Wykonawcy z tytułu błędnego oszacowania ceny lub pominięcia kosztów i innych czynników  mających lub mogących mieć wpływ na cenę

Pytanie nr 9:
Prosimy o potwierdzenie, że data zgłoszenia przez wykonawcę gotowości do odbioru jest równoznaczna z terminem wykonania przedmiotu umowy.
W przypadku wykonania przedmiotu umowy, powyższy zapis daje możliwość w trakcie spisywania protokołu odbioru końcowego uznania umowy za wykonaną w wyznaczanym terminie oraz pozwala na uniknięcie zarzutu zwłoki wykonawcy w sytuacji, gdy rzeczywistym powodem przekroczenia terminu są czynności odbioru albo odraczanie odbioru pod bezzasadnym zarzutem istnienia wad lub usterek wykonanych robót lub nieobecności przedstawicieli komisji. Podobne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 kwietnia 2013 roku (sygn. I FSK 943/12) - Wykonanie usługi następuje w momencie faktycznego zakończenia prac i zgłoszenia tego faktu inwestorowi z wezwaniem go do odbioru prac. Natomiast samo sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego stanowi jedynie potwierdzenie wykonania usługi.
Odpowiedź Zamawiającego:
Tak, data zgłoszenia gotowości do odbioru jest datą wykonania umowy.

Pytanie nr 10
Prosimy o potwierdzenie, że Wykonawca na etapie oferty jest nie zobowiązany do podania nazw firm podwykonawców, jeśli jest na etapie ich wyboru.
Mając na uwadze cel i funkcję przedmiotowego przepisu oraz biorąc pod uwagę brzmienie art. 36b ust. 2 ustawy PZP wydaje się, iż wskazany wymóg dotyczy Podwykonawców, którzy są znani Wykonawcy na etapie sporządzania i składania oferty, tj. dotyczy wskazania firm tych Podwykonawców, którzy mieliby uczestniczyć w wykonaniu części zamówienia określonej w ofercie i są w danym momencie już znani Wykonawcy.
Taką interpretację tego przepisu prezentuje również Włodzimierz Dzierżanowski (artykuł Weryfikacja podwykonawców -Zamówienia Publiczne DORADCA nr 6/2016) - wskazuje on, iż obowiązek wskazania firm Podwykonawców dotyczy jedynie Podwykonawców na danym etapie (w tym wypadku - sporządzania i składania oferty) skonkretyzowanych, tj. którzy są znani Wykonawcy i których dotyczy istniejący po stronie Wykonawcy zamiar powierzenia im wykonania określonych w ofercie części zamówienia.
Odpowiedź Zamawiającego:
Zamawiający podziela przytoczoną przez Wykonawcę argumentację co do wskazania jedynie tych podwykonawców, którzy są znani Wykonawcy i których dotyczy istniejący po stronie Wykonawcy zamiar powierzenia im wykonania określonych w ofercie części zamówienia

Pytanie nr 11
Wnosimy o skrócenie z 14 do 7 dni terminu, w jakim Zamawiający będzie akceptował projekty umów z podwykonawcami oraz kopie poświadczone za zgodność z oryginałem z podwykonawcami.
Odpowiedź Zamawiającego:
Zamawiający podtrzymuje zapisy SIWZ.

Pytanie nr 12
Zamawiający w ogłoszeniu wskazał, iż w niniejszym postępowaniu nie ma zastosowania tzw. procedura odwrócona zgodna z art. 24 aa ustawy Pzp.
Prosimy zatem o potwierdzenie, że Zamawiający będzie wzywał wszystkich wykonawców (nie tylko wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona) do złożenia  dokumentów na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w niniejszym postępowaniu oraz na potwierdzenie braku wykluczenia w niniejszego postępowania.
Odpowiedź Zamawiającego:
Zamawiający nie przewidział w niniejszym postępowaniu zastosowania procedury w trybie art. 24aa ustawy Pzp , która polega na tym, że  w toku czynności oceny ofert nie dokonuje podmiotowej oceny wszystkich wykonawców (ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu, braku podstaw do wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych oświadczeń wykonawców, składanych w szczególności w formie jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia oferty (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp) oraz kryteriów oceny ofert opisanych w SIWZ, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza (uplasowała się na najwyższej pozycji rankingowej), dokonuje oceny podmiotowej wykonawcy, tj. bada oświadczenie wstępne, a następnie żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp.
A zatem w niniejszym postępowaniu Wykonawca zobowiązany jest dołączyć do oferty oświadczenia dotyczące wstępnego potwierdzenia że nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu , które zostaną poddane pod ocenę przez Zamawiającego, a następnie Zamawiający wezwie wykonawcę, którego oferta zostanie oceniona najwyżej do złożenia w wyznaczonym terminie aktualnych na dzień złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1  ustawy Pzp.
wyjaśnienia 4.pdf

 


Wytwarzający/Odpowiadający: Agnieszka Kobylarz 2017-03-08
Udostępniający: marcin_adm 2017-03-08
Liczba odwiedzin: 1167